Tegoroczny festiwal Ino-Rock Festiwal rozpocznie występ katowickiego zespołu HERE ON EARTH.
Grupa istnieje od 2014 roku, tworząc dźwięki z pogranicza rocka alternatywnego i rocka progresywnego.
Zadebiutowali w 2015 roku EP-ką Day.One, która była przedsmakiem wydanego w następnym roku pierwszego
w pełni wymiarowego albumu .In.Ellipsis..
Płyta stała się Albumem Tygodnia w internetowym radiu RockSerwis.fm, gdzie została wysoko oceniona.
To przełożyło się na sukces w notowaniach listy przebojów „Czwartkowy Czart i Anioł”.
Przez kilka kolejnych miesięcy utwór „Liquid Diamond Lipstick” znajdował się w TOP10.
W 2018 na rynku ukazał się drugi album formacji - Thallium,
a dwa lata później trzeci - Nic nam się nie należy, który zebrał wręcz entuzjastyczne recenzje:
Płyta przejmująca, najlepsza w dorobku Here on Earth - komplementował na łamach “Teraz Rocka” Paweł Brzykcy.
SKŁAD ZESPOŁU
Krzysztof Wróbel - śpiew
Przemek Nowakowski - bas, śpiew
Piotr Krasek - gitara
Dawid Czekirda - klawisze
Krzysztof Cudny - perkusja
LONG DISTANCE CALLING
Zespół rozpoczął działalność w 2006r. w Munster i od razu zachwycił potężną, pełną rozmachu ścianą dźwięków i
niepowtarzalną atmosferą.
Niepowtarzalną tym bardziej, że pozbawioną słów - wszystkie utwory LDC były instrumentalne.
Muzykom udała się jednak wielka sztuka - za pomocą samych dźwięków przekazywali
prowokujące do głębokich przemyśleń treści, co czasem z trudem przychodziło wokalistom.
Basista Jan Hoffman, gitarzysta Dave Jordan, perkusista Janosch Rathmer i gitarzysta Florian Funtmann
po nagraniu trzech albumów: Satellite Bay (2007), Avoid The Light (2009) i Long Distance Calling (2009),
w 2013 roku zdecydowali się na wielki krok i wprowadzili w swoje szeregi wokalistę Martina Fischera.
Już z nim nagrali dwa kolejne albumy:
The Flood Inside (2013) i Nighthawk (2014), a w 2016 jeszcze jeden Trips
(tym razem z norweskim wokalistą Petterem Carlsenem),
by w 2018r. powrócić do muzyki czysto instrumentalnej na Boundless.
Po premierze albumu zespół starannie zaplanował kolejny krok: była nim seria niezwykłych koncertów
"Seats & Sounds", które odbyły się w prestiżowych salach z wyłącznie siedzącymi miejscami.
Wszystkie zostały dopracowane w najdrobniejszych szczegółach, zarówno od strony muzycznej, jak i wizualnej,
a rejestracja jednego z nich w Kuklturkirche Altona w Hamburgu ukazała się jako Stummfilm - Live From Hamburg.
Jak powiedzieli potem członkowie zespołu:
"To jedno z najważniejszych wydawnictw w naszej karierze. Stojąc na scenie, czuliśmy się jak podczas podróży w czasie.
Było to niepowtarzalne przeżycie i z pewnością początek nowego rozdziału w naszej karierze".
W 2020 roku, pomimo braku możliwości ruszenia w trasę, zespół wydał siódmy i jak dotąd najbardziej absorbujący
album How Do We Want To Live?.
Skomplikowane, ale głęboko satysfakcjonujące koncepcyjne dzieło, ukazuje trwającą ekspansję brzmienia
Long Distance Calling, w wyniku czego zyskał szerokie uznanie.
Nie mogąc tym razem dotrzeć ze swoją nową muzyką bezpośrednio do publiczności,
postanowili zamiast tego ponownie entuzjastycznie rzucić się w proces twórczy.
Efektem końcowym całej tej kreatywności jest z pewnością jeden z największych progresywnych albumów zespołu.
Ósmy album Long Distance Calling - zatytułowany Eraser -
jest bezpośrednim i szczerym hołdem dla stopniowej erozji natury z rąk ludzkości.
“Eraser” jest poświęcony zagrożonym gatunkom na świecie, a każde nagranie reprezentuje jedno konkretne stworzenie,
któremu grozi wyginięcie.
SKŁAD ZESPOŁU
David Jordan – gitara
Janosch Rathmer – perkusja
Florian Füntmann – gitara
Jan Hoffmann – bas
COLLAGE
Legendarny polski zespół rockowy, czołowy przedstawiciel współczesnego rocka progresywnego,
został założony w Warszawie w latach 1984-85 przez gitarzystę Mirosława Gila i perkusistę Wojciecha Szadkowskiego.
Grupa zadebiutowała pod koniec 1990 roku albumem Baśnie, który uzyskał bardzo dobre recenzje zarówno ze
strony krytyków muzycznych, jak i fanów.
Przełomem w historii Collage okazał się rok 1992, gdy ukonstytuował się skład, do
dziś postrzegany za ten najbardziej klasyczny. Wówczas do zespołu dołączył nowy wokalista Robert Amirian.
Debiutem tego zestawienia personalnego, w którym znaleźli się także - grający do dziś w zespole - klawiszowiec
Krzysztof Palczewski oraz basista Piotr "Mintay" Witkowski - była płyta Nine Songs Of John Lennon (1992),
przynosząca odważne aranżacje piosenek Johna Lennona.
W tym czasie grupa zaczęła zdobywać coraz większe uznanie nie tylko w kraju, ale także za granicą,
czego efektem był kontrakt z wytwórnią SI Music, na mocy którego muzycy wyjechali do Holandii,
by zarejestrować materiał na płytę, która miała okazać się jedną z najważniejszych pozycji nie tylko w dorobku Collage,
ale całego rocka progresywnego lat dziewięćdziesiątych.
Album Moonshine. To jeden z najwspanialszych albumów symfonicznego, progresywnego rocka współczesnej ery -
opisuje dziś ten opus magnum Collage jedna z najważniejszych i najbardziej prestiżowych stron na świecie
poświęconych rockowi progresywnemu PROGARCHIVES.
Na ten album składa się świetna produkcja, wspaniałe melodie i śpiew, oraz rewelacyjne wykonanie
tak pod względem akompaniamentu, jak i wysmakowanych porywających solówek i przejść.
Płyta Moonshine odniosła ogromny sukces artystyczny i do dnia dzisiejszego uważana jest za jedną z
najważniejszych płyt lat 90. tego gatunku.
Pochodzący z tego albumu utwór "Living In The Moonlight" przez wiele lat znajdował się w pierwszej
pięćdziesiątce Trójkowego Topu Wszechczasów.
Warto również nadmienić, że okładki płyt Moonshine i Safe, dzięki rekomendacji fana, przyjaciela i głównego promotora twórczości zespołu, Tomasza Beksińskiego, ozdobiły obrazy autorstwa jego ojca, Zdzisława Beksińskiego.
W 1995 roku ukazały się dwie ostatnie przed ponad dwudziestoletnią (!) przerwą płyty Collage,
album Changes (wcześniej dostępny na kasecie jako Zmiany, zawierający wcześniejsze niepublikowane utwory),
a pod koniec tego samego roku płyta z premierowym materiałem, album Safe.
Jesienią 1996 roku zespół zawiesił działalność, a muzycy w tym czasie współpracowali z innymi wykonawcami,
między innymi z Anitą Lipnicką, a także towarzyszyli Mortenowi Harketowi (wokaliście zespołu A-ha)
w promocji jego solowego albumu w Polsce.
Jesienią 2002 roku Collage wznowił na krótko działalność na jeden koncert pamięci Tomka Beksińskiego,
a w 2003 roku ponownie zakończył działalność.
W następnym roku ukazał się jeszcze tylko koncertowy DVD Living In The Moonlight,
zaś po rozpadzie muzycy zespołu skupili się na swoich solowych projektach.
Grupa na dobre powróciła na scenę w 2013 roku, z nowym wokalistą Karolem Wróblewskim.
Świętując m.in. jubileusz 20-lecia płyty Moonshine, Collage zagrało niezliczoną ilość koncertów,
zarówno w Polsce, jak i poza jej.
W 2015 roku decyzję rozstania z zespołem podjął Mirek Gil, z którym po raz ostatni
Collage wystąpiło 27 czerwca 2015 roku w katowickim Spodku w ramach Metal Hammer Festival 2015.
Rok później, podczas V edycji Warsaw Prog Days w warszawskiej Progresji, grupa zadebiutowała z nowym gitarzystą,
którym został Michał Kirmuć.
Pod koniec stycznia 2017 Karol Wróblewski na stronie zespołu oficjalnie poinformował o swoim odejściu z grupy. Na tym jednak historia Collage się nie zakończyła!
Oto bowiem miejsce za mikrofonem zajął Bartosz Kossowicz, znany chociażby z grupy Quidam. W odnowionym składzie grupa wystąpiła w sierpniu 2017 na festiwalu Ino-Rock.
Fani cierpliwie czekali jednak na nowy album studyjny. I doczekali się!
Pod koniec 2022 roku, po ponad ćwierć wieku wydawniczej posuchy, zespół powrócił albumem “Over And Out” -
uznanym za “ulubiony album roku” przez słuchaczy radia Rockserwis.FM.
Płyta spotkała się z niezwykle ciepłym przyjęciem nie tylko progresywnej publiczności.
Tuż po premierze album znalazł się w czołówce najlepiej sprzedających się płyt w Polsce
(docierając do 5. pozycji na liście OLiS), zaś recenzenci, tak w ojczyźnie muzyków, jak i poza jej granicami,
nie powstrzymywali zachwytów, nierzadko sugerując, że ten niezwykle wyczekiwany album,
jest najlepszym osiągnięciem zespołu, a na pewno nie ustępuje poprzednim wydawnictwom.
W tym roku Collage będzie miał okazję po raz drugi pokazać się przed publicznością festiwalu Ino-Rock
SKŁAD ZESPOŁU
Wojciech Szadkowski - perkusja
Krzysztof Palczewski - klawisze
Piotr "Mintay" Witkowski - bas
Michał Kirmuć - gitara
Bartosz Kossowicz - śpiew
DAVID CROSS BAND
Angielski skrzypek i klawiszowiec, przede wszystkim znany jako muzyk jednego ze składów King Crimson,
zespołu z którym współpracował na przestrzeni lat 1972-1974,
pozostawiając nieoceniony wkład na tak dziś już klasycznych albumach jak
“Larks' Tongues in Aspic” i “Starless and Bible Black”, mając także wkład w nagranie albumu “Red”.
Po czasie spędzonym w King Crimson Cross dużo podróżował, ostatecznie wracając do muzyki poprzez pracę w teatrze.
W 1987 roku wraz z Keithem Tippettem (też eks-King Crimson) na fortepianie założył zespół o nazwie Low Flying Aircraft.
W 1988 roku został zaproszony przez klawiszowca Geoffa Serle do zespołu Radius, z którym nagrał pięć albumów studyjnych.
Ostatnio Cross wydał serię nagrań w duecie z Robertem Frippem, Andrew Keelingiem, Andrew Bookerem (z No-Man), Davidem Jacksonem (dawniej w Van der Graaf Generator) i Peterem Banksem (dawniej w Yes). Cross komponował muzykę teatralną i pracował jako aktor. Prowadzi własną wytwórnię płytową Noisy Records.
W Inowrocławiu pojawi się z zespołem THE DAVID CROSS BAND, który utworzył na przełomie 1988/1989 roku.
W skład pierwszej edycji grupy weszli: grająca na klawiszach Sheila Maloney, basista Simon Murrell
(wkrótce zastąpiony przez basistę i wokalistę Johna Dillona), saksofonistę Pete'a McPhaila oraz perkusistę Dana Maurera.
Najdłużej pracującymi członkami grupy są gitarzysta Paul Clark (od 1994) i basista Mick Paul (od 1995).
David Cross Band wydał siedem albumów, które łączą w sobie elementy rocka progresywnego,
heavy metalu, muzyki klasycznej, ambientu, jazzu i muzyki eksperymentalnej.
W Inowrocławiu David ze swoim zespołem zaprezentuje materiał z płyty King Crimson “Larks's Tongues In Aspic”, od wydania której, w tym roku mija dokładnie pięćdziesiąt lat!
SKŁAD ZESPOŁU
David Cross - skrzypce elektryczne
Jonathan Casey - śpiew, gitara
Sheila Maloney - klawisze
Mick Paul - bas, śpiew
Jack Summerfield - perkusja
Źródło: Rock Serwis